Sebuah Kutipan Yang Cukup Mengharukan


Kepada ...... Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya
dan calon kakak buat adik-adik saya
Assalamu'alaikum Wr Wb. Mohon maaf kalau anda
tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir.
Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai.
Saya, yang bernama_____menginginkan anda______ untuk menjadi isteri saya.
Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.
Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja.
Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku
kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus
menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya
tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan
dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan
saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa. Cinta saya juga biasa saja.
Oleh kerana itu Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini,
agar menjadi luar biasa. Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati.
Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami
dan ayah yang baik. Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda.
Saya sudah sholat istikharah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda. Yang saya tahu,
Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya,
juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin
menjadi lebih baik dari sekarang ini. Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawapan
pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah redha dengan jalan yang kita
tempuh ini.
Amin Wassalamu'alaikum Wr Wb

Comments